goldmovie

کلمات کلیدی

آنفلوانزای مرغی یک بیماری ویروسی است که بیشتر به مرغ و پرندگان وحشی مبتلا می شود. در آنها بیماری خفیف یا شدید و کشنده است. H5N1 شایعترین سویه آنفلوانزای مرغی است که همچنین باعث ایجاد اپیدمی های متعددی در میان پرندگانی شده است که افراد را آلوده کرده اند.

خوشبختانه ویروس از فردی به فرد دیگر قابل انتقال نیست و بنابراین شیوع آن در بین انسان ها بسیار محدود است. یکی از معدود موارد گزارش شده از انتقال انسان به انسان بسیار نزدیک بوده است ، مانند مادری که هنگام مراقبت از کودک بیمار خود به آنفلوانزای مرغی مبتلا شده است.

چگونه افراد به آنفلوانزای مرغی مبتلا می شوند؟

افراد هنگام مراقبت از مرغداری یا از طریق تماس با مدفوع خود به آنفلوانزای مرغی آلوده می شوند. برخی با تمیز کردن یا کندن پرندگان کشته شده توسط این آنفولانزا آلوده شده اند. روش دیگر عفونت ، مصرف گوشت پخته نشده از پرندگان بیمار است. موارد عفونی بعد از شنا در استخرهایی که به مدفوع پرندگان وحشی بیمار آلوده شده اند نیز وجود دارد.

 

جهت مطالعه کامل این مطلب اینجا را کلیک کنید

آیا افراد می توانند یکدیگر را آلوده کنند؟

 

اگر ویروس آنفلوانزای مرغی هیچ تغییر ژنتیکی در بدن انسان نداشته باشد ، خطر گسترش جدی عفونت کاملاً ناچیز است. با این حال ، گاهی اوقات ، تماس نزدیکتر می تواند عفونت را به افراد نزدیک به بیمار منتقل کند.

علائم آنفلوانزای مرغی در انسان چیست؟

علائم از نظر شدت و ماهیت در افراد مختلف متفاوت است. این بیماری می تواند به صورت یک سرماخوردگی معمولی شروع شود. به تدریج علائم بدتر می شوند. بیشترین شکایات گزارش شده از بیماران مبتلا به آنفولانزای مرغی عبارتند از:

سرفه کردن
تنگی نفس
اسهال
افزایش دما به بیش از 38 درجه
درد عضلانی
ضعف عمومی
آبریزش بینی
سردرد
گلو درد.
چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به آنفولانزای مرغی هستید ، پزشک ممکن است برخی از آزمایش های ارجاع را تجویز کند ، مانند:

عکسبرداری از قفسه سینه
گرفتن ترشحات از نازوفارنکس
شمارش خون
در سال های اخیر ، آزمایش های ویروس شناسی جدیدی برای شناسایی دقیق عامل آنفلوانزا ایجاد شده است تا بتوان با اطمینان دانست که بیمار دارای سویه H5N1 است.

درمان آنفلوانزای مرغی چیست؟

در بیشتر موارد ، داروهای ضد ویروسی مانند اولستامیویر (تامیفلو) یا زانامیویر (رلنزا) می توانند علائم بیماران را تسکین دهند ، اما مهم است که مصرف آنها حداکثر 48 ساعت پس از شروع علائم شروع شود. ویروس آنفلوانزای مرغی تحت تأثیر سایر داروهای ضد ویروسی قرار نمی گیرد که برای درمان سایر اشکال آنفلوانزای انسانی مانند آمانتادین و ریمانتادین استفاده می شود.

در آوریل 2007 ، اولین واکسن آنفلوانزای مرغی در ایالات متحده تأیید شد ، که شامل یکی از سویه های ایجاد کننده این بیماری است. این واکسن برای افرادی که تماس مکرر روزانه با مرغ وحشی یا مرغ در مناطق در معرض خطر بیشتر جهان مانند آسیا دارند توصیه می شود. هنوز واکسنی برای محافظت از مردم در برابر تمام گونه های آنفولانزای مرغی تولید نشده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۱۸
سیده مرضیه آل یاسین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی